Kiscsoportos vállalkozások lényege, hogy nincs központi döntéshozó egység (vezetés). A döntések legalsóbb szinteken történnek, nem a vezetőségben (szubszidiaritás).
A munkatársak kis csapatokban dolgoznak ahol van egy felelős személy, aki felügyeli a csapat munkáját.
Tehát a csapat egy vezetőből (kulcsember) és munkatársakból áll. A vezető személye fontos, mert kell egy személy aki felelősséggel tartozik az elvégzendő feladatért, különben senki nem végezné el a munkát.
Ilyen cégek:
Pásztor Dávid - UX Studio (magyar) - felhasználói felület tervezés
Jean-Francois Zobrist - Favi (francia) - rézötvözetből készült autóipari alkatrészeket tervezz és gyárt
Favi
Vállalati kultúrájából hiányzó egyik nagy elem a központi utasításlánc struktúrája. Mikor vezér igazgató lett megunta a hogyan láncot, vagyis hogy mindenki hozzá fordul segítségért, mert senki sem akar döntést hozni. Zobrist nem tett mást, mint megváltoztatta a hogyan láncot. A hogyant meg kell hagyni azoknak akik a tényleges munkát végzik.
Zobrist úgy vezette be az újítást, hogy összehívta az embereket és mondta nekik - "Holnap mikor munkába jöttök már nem nekem vagy a főnökötöknek dolgoztok, hanem az ügyfeleknek! Nem tőlem kapjátok a fizetést hanem saját magatoktól. Most már minden ügyfélnek saját gyára van. Tegyétek azt amire az ügyfélnek szüksége van."
Cég felépítése:
Megalakult a márkákoz (Fiat, Volvo) kötődő kb 20 csapat, Ezek a csapatok felelősek voltak az ügyfélért, beszerzésért, termékfejlesztésért, dolgozókért.Egy csapatban két munkakör van vezető és munkatárs. Minden ügyfélnek van egy Favi kulcsembere, aki a csapat és ügyfél kapcsolatát minden téren felügyeli: műszaki követelmények, ártárgyalást, beszerzéseket, termékfejlesztést, minőség-ellenőrzési kérdéseket, ütemzést és szállítást, találkozók megszervezését, információ áramlását. Kulcsember jelentős feladat, ezért személyükről Zobrist személyesen döntött. Lényegében annyi történt , egy nagy vállalkozásból több tucat vállalkozó szellemű kisüzem lett, akik egyedi módon működnek.
Nincs hierarchia, nincs előléptetési kényszer, lényegtelenné vált. (Vajon hogyan oldják meg hogy a kulcsember ne legyen mindenható kisfőnök a csapaton belül? - lehet mivel kicsi csapatokról van szó a felelősségérzet megvan mindenkiben és a közös cél összekovácsolja az embereket, a kulcsember csak szükség esetén szól bele a munkába)
Az emberek az ügyfélnek és a csapatnak tartoznak elszámolással, nem pedig a főnöknek. A Favi munkatársai szabadon kísérletezhetnek (Google hasonló), újításokat vezethetnek be, és a saját hatásköreikben megoldhatják az ügyfelek problémáit. Arról ismertek hogy munkaidőn kívül is foglalkoznak az ügyfelekkel, és tesztelik az új eljárásokat.
A felszerelések, szerszámok, a tervezés és az újítás mind-mind azok kezében van, akik a munkát végzik. Ez arra ösztönzi a munkásokat, hogy gyorsan döntsenek és cselekedjenek, javítsák a napi munkát és érdemben reagáljanak az ügyfelek igényeire. Az ellenőrzés is a csapat feladata.
Zobrist a stratégiai célokat fogalmazza meg. Mivel nem ért munkatársai munkájához, ezért nincs értelme abba beleszólnia. Az ő feladata hogy a hogy a Favi szélvédője és fényszórója legyen, vagyis az iránymutató és a jövőkép megalkotója.
Forrás: Matthew E. May - Elegáns megoldások nyomában 147-153. oldal